Recept på 3 filmjölksbröd

Mitt ljushuvud till kompis Elin hade köpt fem liter filmjölk istället för vanligt mjölk, så mamma lovade att ge henne recept på bröd med filmjölk i, så jag lägger ut det här ifall det är någon annan som är lika smart som min älskade vän!?

Majas Limpa

1 liter filmjölk
1 kg (17 dl) rågsikt
3-4 dl ljus sirap
4 tsk bikarbonat
2 tsk bakpulver
1 påse brödkryddor

Häll filen i en bunke, blanda hälften av rågsikten. Tillsätt sirap, biakrbonat, bakpulver och brödkryddorna. Tillsätt resten av rågsikten. Vispa en lite stund. Smörj en långpannaoch häll i blandningen. Grädda på 100 grader  i 45 minuter. Höj till 150 grader och grädda ytterligare 45 minuter. Skär upp i limpor

Russinlimpor 2 st

Blanda:
7 dl vetemjöl
6 dl grahamsmjöl
2 tsk bikarbonat
1,5 dl russin
1,5 dl sirap
7 dl filmjölk


Kryddigt nötbröd

Blanda i en stor skål:
1 liter
5 dl grovt dinkelmjöl
2 dl dinkelkli
1 msk bikarbonat
1 msk kanel
1 msk kardemumma
3 dl rostade mandlar, pumpafrön, hasselnötter, solrosfrön eller det du har hemma. Rosta i stekpanna på låg värme.

Häll i och rör om ordentligt  och den ska vara kladdig

1 liter filmjölk
2 dl sirap

Smörj två formar med rapsolja eller smör och kladda i smeten.Grädda i 150 grader i cirka 1 timme eller lite längre. Man får kolla lite grann.

Vira in i handdukar och låt svalna. Håller inte länge och ska ätas inom något dygn.

Mitt favoritbröd är det sistnämnda Kryddigt nötbröd!

Lycka till!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0